Een radiospot maken = inzetten op sterke traditie
Ook in het digitale tijdperk staat radio als een huis. Het medium blijft groeien en legt sterke marktaandeelcijfers voor. Adverteren op radio loont dus nog altijd de moeite. Het is de perfecte manier om leads te genereren en je naamsbekendheid te vergroten.
- 74,9% van de Belgen luisterde de afgelopen 30 dagen naar de radio.
- De gemiddelde Belg luistert tussen de 4-5 uur per dag naar de radio. Dat is meer dan de gemiddelde dagelijkse TV-kijktijd!
- Radioreclame wordt als het minst hinderlijk beschouwd van alle soorten reclame.
- Sinds 2020 luistert 25% van de Vlamingen meer naar de radio dan voorheen.
- Boekingen van regionale zendtijd op Radio 2, Radio Nostalgie, JOE FM, Qmusic of NRJ zijn voordeliger via Shoot and Share dan rechtstreeks.
In tijden van budgetdruk en stijgende mediakost is een slimme mediamix dus cruciaal. Radioreclame is een belangrijke schakel in deze mix. Met 90,3% van de Vlamingen die naar radio luisteren, bereikt het effectief een breed publiek. Daarnaast is radio kostenefficiënt in media én productie.
Al helemaal overtuigd? Contacteer ons voor een offerte op maat.
Enkele van onze radioreclame realisaties
Radiospot maken: wij luisteren naar jou
Klop je bij Shoot & Share aan om een radiospot te maken? Dan kies je voor een ervaren partner met meer dan 10 jaar expertise op de teller.
- Wij luisteren eerst naar jouw verhaal. Op basis van jouw verwachtingen en doelen sleutelen we aan een concept en budget.
- Keur je ons voorstel goed? Dan schrijven we het scenario uit, plannen opnames in en monteren de spot in het formaat dat jij wenst.
- Daarna bekijken we hoe we je radiospot het best integreren in je marketingplan. Want je spot is de ideale tool om online acties kracht bij te zetten.
- Om dat te doen, moeten we weten hoe goed je radiospot scoort. Daarom zorgen we voor de nodige meettools. Die laten ons toe om met concrete cijfers de impact van je radiospot te meten en je digitale marketingplan permanent te evalueren.
Op welke radiozenders adverteer ik het best?
Het radiolandschap in Vlaanderen is ruwweg opgedeeld en verdeeld onder 3 mediagroepen:
- VRT: Radio2, Radio1, MnM, Studio Brussel en Klara.
- DPG Media: Qmusic , JOE, TOP radio, Willy en enkele zeer kleine stations.
- Telenet De Vijver Media: Play Nostalgie.
Bijna elke zender heeft ook nog digitale (DAB+) niche zenders waarbij 1 aspect van die zender wordt uitvergroot. Radio2 heeft bijvoorbeeld Radio2 BeneBene waarop enkel Nederlandstalige muziek wordt gespeeld.
Maar wees niet bevreesd. Contacteer ons en wij gidsen je door het bos van zenders. Onze jarenlange ervaring met radio heeft ons veel geleerd en gebruiken we voor het opstellen van jouw radioplan. Het radiolandschap in Wallonië is voor ons ook bekend terrein en ook hiervoor kan je bij ons terecht.
Radiospot maken is als wijn verbouwen
Net als wijndruiven hebben radiospots tijd nodig om te rijpen. Voldoende tijd voor brainstormsessies en een adequate voorbereiding zijn daarom uiterst belangrijk.
Met je doelgroep in het achterhoofd bepalen we de zenderkeuze voor jouw radiospot. Ook een uitgebalanceerde zendplanning is een belangrijk ingrediënt. Want hoe vaker jouw doelgroep je spot hoort en hem herkent, hoe groter je naamsbekendheid wordt.
Waar moet ik aan denken alvorens mijn radiocampagne start?
Alvorens jouw reclamespot te horen is, denk je best aan een aantal zaken. Staan alle digitale poorten voor conversie optimaal open? Is de gebruiksvriendelijkheid 100%? Als service bekijken we dit samen met jou en die analyse kan je doorgeven aan uw websitebouwer. Zo maken we uw radiocampagne tot een succes!
Leg je eieren in meerdere mandjes: denk aan je digitale marketingmix
Radiospot ingeblikt? Maak dan ook werk van een goede digitale marketingmix. Shoot & Share denkt samen met jou na over andere kanalen om je boodschap te verspreiden en versterken.